Een expert die jou
en je bedrijf kent

Veelgestelde vragen over belasting en administratie

Met het overzicht veelgestelde vragen over belasting en administratie willen wij jou als ondernemer op financieel en fiscaal gebied zo eenvoudig mogelijk te maken. Daar doen we het voor. Het geeft ons de energie en focus om tot slimme oplossingen te komen. AdminXper is sterk thuis in de uitdagingen en kansen voor BV ondernemers met tot ruwweg 10 man personeel.

Praktische financiële vragen

Dit hangt helemaal van je situatie af. Wat voor soort bedrijf hebt je en de mate van zekerheid om te zeggen dat je bedrijf ook een stukje pensioen kan vormen. Bijvoorbeeld door een eventuele verkoop. En/of heb je voldoende middelen om ook te investeren voor de oude dag? En wat past dan bij jou? Is dit veilig geld oppotten in je holding BV, los van je werkmaatschappij waar eventuele claims kunnen komen? Of heb je wat in lijfrentes zitten en is verder uitbouwen hiervan de voor jou beste methode. Wat in ieder geval niet helpt, is je kop in het zand steken en er niet naar kijken. Ook helpt het niet als je straks met verschillende kleine pensioenpotjes zit die allemaal weinig opleveren. Dan is het echt beter hier gezamenlijk over te sparren en er een plan voor te bedenken. Indien nodig kunnen we een pensioenspecialist/financial planner uit ons netwerk aanbevelen. Dit hoeft overigens echt niet altijd.

Stel, je hebt privé wat meer financiële middelen nodig en deze zijn voorhanden in je BV of holding BV. Op welke wijze kun je dit er dan uithalen? Ga je voor de dividendroute: eerst 15% dividendbelasting en vervolgens aanmerkelijkbelangheffing (Box 2) bij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting? Of is het misschien goedkoper, of ongeveer even duur, om een éénmalige bonus in december uit te keren. Er moet dan even berekend worden wat jou het grootste belastingvoordeel oplevert. Daar helpen wij je graag mee.

Dat kan, maar wat is de meest veilige en belastingvoordelige manier? Heb je een onderneming met een gemiddeld risico, die als het even tegenzit ook een belastingclaim kan krijgen? Dan wil je niet in de situatie komen dat je één BV hebt en al je kasgelden en investeringen opgaan aan die claim. Hier heb je vaak meerdere jaren aan gewerkt en is vaak een gedeelte van je pensioenpot. Soms kan je door je goed te verzekeren, goede arbeidsvoorwaarden te gebruiken e.d. je risico zo goed mogelijk inperken. Mocht je een aparte holding BV hebben, dan kan je hier je geld veilig oppotten en kan je werkmaatschappij failliet gaan, in principe zonder dat schuldeisers bij dit geld kunnen komen. Er mag geen sprake zijn van onbehoorlijk bestuur of grove schuld, maar wij helpen je om dit goed te doen. Denk aan het tijdelijk deponeren van de jaarstukken en de juiste totstandkoming en verslagleggingen van de dividenduitkeringen van je werkmaatschappij aan de holding e.d.

Een tijdje waren elektrische auto’s erg voordelig. Maar deze periode ligt nu achter de rug. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om met je mee te denken. Geef je wat minder om de meest up-to-date auto, dan kan wellicht de youngtimer-regeling iets voor jou zijn. In de inkomstenbelasting is de bijtelling van deze auto namelijk 35 % van de dagwaarde en dit kan interessant zijn. Of gaat het lekker met je bedrijf en is het voor jou juist interessant een mooie en dure auto te hebben die je puur zakelijk rijdt en dus volledig kan aftrekken? En wellicht een tweede auto waarbij de youngtimer-regeling geldt?

De regels zijn hier heel specifiek en moeten nauwkeurig gevolgd worden, waarmee wij graag helpen en adviseren. Dit kan ook even simpel bij bijvoorbeeld de aanschaf van een zakelijke elektrische fiets met misschien ook een aftrek van 28 % via de kleinschaligheidsaftrek.

Bij een boete voor te hard rijden kunnen we helaas niet veel betekenen. Maar behalve dat, zien we wel boetes voor de BTW, de loonheffingen, aangifte vennootschapsbelasting – vaak snel een bedrag van meer dan € 3.6K – de inkomstenbelasting en meer. Doordat wij voor elke klant elk kwartaal de boekhouding op de rit hebben, kunnen wij dit actief voorkomen. We geven duidelijk de deadlines aan zodat je ruim van tevoren weet aan welke verplichtingen je moet voldoen. Mocht in een enkel geval uitstel nodig zijn, dan verzorgen wij dit op tijd en stemmen dit met jou af. Elke boete vinden we zonde geld en wij doen ons uiterste best om je hiervoor te behoeden!

Helaas heeft de politiek soms nog een budgettekort dat gedicht moet worden. Zo is vrij onopvallend de belastingrente in de inkomstenbelasting en in de vennootschapsbelasting flink opgehoogd. Stel, je hebt nog geen voorlopige aanslag vennootschapsbelasting betaald, of een veel te lage, en je moet nog € 25.000,- vennootschapsbelasting betalen. Dan betaal je over dit bedrag maar liefst 10 % rente bij een te late aanslag. Dit dan wel in  verhouding met het aantal dagen dat je te laat bent. Naar onze mening volledig onterecht. En ook te hoog. Want waarom kan je heel lang uitstel krijgen terwijl, zodra je er gebruik van maakt of je accountantskantoor dit standaard doet, opeens die 10 % belastingrente om de hoek komt kijken? Ook hier denken we mee en adviseren we hoe je dit kan voorkomen. Je zal niet de eerste en de laatste ondernemer zijn die hier totaal onverwacht mee te maken krijgt.

  • Eenvoud voor de ondernemer
  • Aangiftes IB/VPB, jaarstukken en meer zonder of met zo min mogelijk uitstel
  • Boekhouding elk kwartaal up-to-date en gecontroleerd
  • Balans en winst-en-verliesrekening direct definitief vastgesteld en afgerond in januari
  • Aanspreekpunt voor BV-ondernemers (DGA’s)
  • Goed bereikbaar en snel antwoord
  • Boekhoudpakket afgestemd op de klant
  • Heldere kostenstructuur
  • Specialist in BV ondernemers met tot circa 10 man personeel

Onze drijfveer is financiële gezondheid voor ondernemers zoals jij zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit zie je terug in alles wat AdminXper doet. De eenvoudige boekhoudpakketten, het bewaken van deadlines, video-call ondersteuning, zo min mogelijk ingewikkeld taalgebruik of vakjargon en géén of in ieder geval zo min mogelijk uitstel. Zodat je als AdminXper-klant op tijd weet wat je betaalt of terugkrijgt.

Grofweg op ondernemers met tot ruwweg 10 man personeel. Dus niet het MKB, maar eerder het kleinbedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de volgende beroepen en branches: Consultancy, interim professionals, ICT dienstverlening, start ups in de farmachemie, grafische vormgeving en zorg. Maar ook webshops, software ontwikkelaars, overige dienstverlening. De branche waar we de meeste ondernemers in helpen is echt de ICT. Denk hierbij aan de bouw van eigen software, programmeurs, data-architecten, website-, app- en grafische ontwerpers, SAP consultants, front end en back end websites ontwikkeling, cybersecurity etc.

Is het onduidelijk of wij je kunnen helpen? Bel ons of stuur een email, kijken wij samen hoe wij dit snel helder krijgen.

Door er samen met jou voor te zorgen dat de boekhouding per kwartaal op orde is. Klopt er iets niet? Dan lossen we dit direct op. Problemen of onduidelijkheden worden niet vooruitgeschoven. In januari sluiten we direct de boekhouding van het jaar ervoor. Dan klopt de balans en de winst-en-verlies rekening simpelweg voor 100%. Er is dan geen sprake van tijdrovende extra maatregelen, zoals bijvoorbeeld een btw-suppletieaangifte of de juiste verwerking van de auto van de zaak.

Lukt dit, dan is de hoeveelheid werk voor het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting, eventueel de VPB aangifte en de jaarstukken van een BV, goed te overzien. En eerlijk is eerlijk: ook door gewoon het eerste half jaar hard te werken zonder vakanties op te nemen. Gelukkig maken we dat in de zomervakantie ruimschoots goed 🙂!

  • Welk (boekhoud)pakket het beste bij jouw situatie en voorkeuren aansluit.
  • Wat jouw rol is, wat wij doen en wat we samen doen.
  • De kosten van werken met AdminXper.

Geïnteresseerd? Geef je hier op of bel ons op 071-7113131 of stuur een email naar wubbostaal@adminxper.nl.

Dit levert je veel meer inzicht op in je eigen financiën dan het door iemand anders te laten doen.

Je betaalt ons niet voor boekhouduren. Wel voor controle, aangifte en indien gevraagd, specifiek advies. Hierdoor kunnen we de aangiftes vaak zonder uitstel verzorgen. Zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Navraag onder onze klanten heeft aangetoond, dat dit gemiddeld één à twee uur per maand kost.

Wubbo Staal, eigenaar en Register Belastingadviseur.
Specialisatie: directeur grootaandeelhouder bij BV’s (DGA) oftewel de BV-ondernemer. Samen inrichten en up-to-date houden boekhouding en alle overige vragen betreft controle, aangifte en fiscale en commerciële vraagstukken.

Peter van den Berg, Register Belastingadviseur
Controle, aangifte en fiscale en commerciële vraagstukken voor de BV ondernemer

Pauline van Huijstee RSA/RSP, Register Payroll Professional.
Specialisaties: Salarisverwerking en personeelsvraagstukken.

Remco Schreuders, Financial Controller
Controle, aangifte en fiscale en commerciële vraagstukken voor de BV ondernemer

Tonnie Jonk, Allround Controller en belastingconsultent.
Controle boekhouding, payment service providers en advisering administratieve optimalisatie, aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en meer.

Onze meest gekozen pakket is € 75 per maand. In een gratis kennismakingsgesprek kijken we altijd of dit ook voor jou passend is. Andere kosten zoals de jaarstukken en de aangifte vennootschapsbelasting zijn ook tegen vaste tarieven.

  • Welke posten zijn aftrekbaar en welke niet
  • Keuze van rechtsvorm (BV versus eenmanszaak)
  • Auto van de zaak of juist privé
  • Hoe je als ondernemer succesvol een hypotheekaanvraag kan doen
  • Pensioenopbouw via lijfrente of zelf beleggen in een holding BV of anders
  • Omzetting eenmanszaak in een BV
  • En daarnaast een brede variatie aan onderwerpen, afhankelijk van de situatie.

Door onze kennis in te zetten op financieel en fiscaal vlak. Bijvoorbeeld:

  • Door rust te creëren met boekhouding en financiële en fiscale zaken volledig op de rit
  • Met inzicht in je financiën zicht bieden op wat de meest winstgevende activiteiten zijn
  • Met advies en keuzes zoals juiste rechtsvorm, auto van de zaak of juist privé
  • Inzicht in gezonde marges, bijvoorbeeld bij inhuur
  • Met advies betreft geld oppotten in je (holding) BV of uitkeren naar privé
  • En nog veel meer…

Heel simpel. Stuur ons een email of bel ons voor een gratis kennismakingsgesprek. Meestal kunnen we dit direct en op korte termijn inplannen. Gewoon bij ons op kantoor of online via een video-call. Geheel naar jouw voorkeur.

Heb je andere vragen?
Neem dan contact met ons op.

Scroll naar boven